BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 1

AKTIVITI 1

ULASAN BUKU


TAJUK BUKU : DOING ACTION RESEARCH IN EARLY CHILDHOOD STUDIES (A STEP BY STEP GUIDE)

PENGARANG : GLENDA MAC NAUGHTON AND PATRICK HUGHES

TERBITAN : THE MC GRAW HILLS COMPANIES, 2009

KAJIAN TINDAKAN

Kajian tindakan adalah proses kitaran BERFIKIR - LAKUKAN - BERFIKIR untuk mengkaji dan mencipta perubahan. Kita berfikir tentang apa yang kita lakukan sekarang kemudian kita lakukan sesuatu untuk mencipta perubahan dan akhir sekali kita akan berfikir kembali tentang perkara yang telah dilakukan dan kesan-kesannya.

Apa yang kita fikirkan akan membentuk perbuatan / amalan kita dan apa yang kita lakukan / amalkan akan membentuk pemikiran kita pada masa hadapan. Pengkaji tindakan melihat ini sebagai proses kitaran berfikir – lakukan – berfikir.

Kajian tindakan bermula dengan harapan, impian dan keinginan.

TUJUAN MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN

1) Walaupun pelbagai risiko dan ketidaktepatan di dalam kajian tindakan namun individu professional yang terlibat di dalam pembelajaran awal kanak-kanak memilihnya kerana mereka ini memiliki harapan, mempunyai impian dan juga keinginan untuk meningkatkan cara hidup kanak-kanak, ibu bapa dan juga rakan sekerja mereka.
2) Untuk menggalakkan, membolehkan dan memberikan inspirasi kepada individu yang terlibat di dalam permulaan di dalam pembelajaran awal kanak-kanak untuk menggunakan kajian tindakan bagi menghasilkan professional dan perubahan sosial di dalam bidang mereka.
3) Pengkaji tindakan berharap mereka boleh mencipta perubahan untuk kebaikan, impian untuk hidup yang selesa dan keinginan untuk melakukan perubahan.

MENGAPA KAJIAN TINDAKAN PERLU DILAKUKAN

• Untuk mencari penyelesaian terhadap sesuatu permasalahan yang berlaku.
• Untuk mendapatkan teknik yang sesuai dalam proses pembelajaran

BILA KAJIAN TINDAKAN INI DILAKUKAN?

• Apabila berlaku sesuatu permasalahan.
• Apabila terdapat pendekatan baru yang ingin dilakukan terhadap sistem sedia ada.

BAGAIMANA KAJIAN TINDAKAN DILAKUKAN?

• Melalui buku ini, pengkaji melakukan kajian melalui kitaran kajian tindakan yang terdiri daripada 4 fasa.

KITARAN KAJIAN TINDAKAN

FASA 1 : PILIH UNTUK PERUBAHAN
FASA 2 : MERANCANG UNTUK PERUBAHAN
FASA 3 : MENCIPTA PERUBAHAN
FASA 4 : BERKONGSI PENGETAHUAN/HASIL KAJIAN

FASA 1 - PILIH UNTUK PERUBAHAN

1) PEMILIHAN TOPIK

  • Menentukan topik untuk kajian tindakan yang hendak kita jalankan.
  • Contoh topik adalah penglibatan pelajar dalam proses pembelajaran, suara/ pendapat pelajar dalam kurikulum, anti-bias kurikulum.
  • 4 ciri yang perlu dititikberatkan dalam penentuan pemilihan topik adalah seperti berikut:
a) Pengkaji berniat untuk meningkatkan atau merubah sesuatu keadaan
b) Meningkatkan amalan sosial – dengan menemui kaedah atau teknik terbaru.
c) Cipta sesuatu ilmu pengetahuan yang baru tentang sesuatu amalan sosial
d) Mengekalkan kerelevanan sesuatu perkara.

2) BERTANYA SOALAN

  • Daripada topik yang telah dipilih, pengkaji memikirkan tentang persoalan kajian.
  • Contoh soalan bermula dengan "bagaimana" dan "adakah"
Contoh topik adalah untuk memperbaiki hubungan dengan ibu bapa. Oleh itu persoalan yang timbul adalah bagaimana cara kita menghubungi mereka setiap hari dan apakah perasaan kita terhadap mereka.

FASA 2 - MERANCANG UNTUK PERUBAHAN

3) MEMENUHI KELUARGA KAJIAN TINDAKAN

  • Keluarga kajian tindakan menggambarkan hubungan antara perbezaan pendekatan kepada kajian tindakan. Setiap pengkaji mempunyai pandangan yang berbeza-beza dan yang manakah mampu memberikan kita panduan yang betul di dalam kajian.
  • Setiap pendekatan dilakukan pada masa dan tempat yang berbeza
  • 2 cawangan
a) kajian tindakan untuk perubahan professional -dijalankan secara individu @ berkumpulan
b) kajian tindakan untuk perubahan sosial - dimulakan dengan individu dan berakhir di dalam kumpulan

4) DALAMI TOPIK MELALUI KAJIAN YANG LEPAS


  • Belajar dengan lebih mendalam tentang topik kajian dengan merujuk kepada kajian-kajian lepas yang telah dijalankan oleh pengkaji sebelum ini samada ia berbentuk akademik ataupun tidak.
  • Menjana idea dan boleh memperbaiki kekurangan.
  • Beberapa perkara yang perlu diambilkira dalam memilih kajian lepas adalah seperti berikut:
a) hadkan jumlah tahun kajian – contohnya; ambil kajian yang terbaru
b) hadkan jenis kajian – contoh; ambil artikel kajian tindakan secara online.
c) hadkan jenis pembelajaran – contoh; cari kajian tindakan berkaitan pelajar, guru dll
d) hadkan perspektif teoritikal – cuma cari kajian yang berasaskan teori sosial, teori perspektif jantina

5) TANGGUNGJAWAB ETIKA

4 prinsip etika yang boleh membantu melaksanakan kajian :

  • cari dan ikut etika yang sesuai untuk mengkaji di dalam "kawasan" kita
  • kurangkan keburukan dan tingkatkan kebaikan
  • dalami tentang maklumat penting dan masukkan di dalam kajian tersebut
  • kekalkan keadaan asal dan elakkan maklumat yang tanpa kebenaran

6) REFLEKSI DAN KRITIKAL REFLEKSI

  • Pengkaji akan melakukan refleksi apabila beliau merasa pelik atau ada perasaan ingin tahu terhadap sesuatu.
  • Berfikir tentang apa yang dilakukan pada masa yang lalu dan dan apa yang dilakukan hari ini untuk tujuan memperbaikinya.
7) PEMETAAN PRAKTIKAL

  • Contoh kajian adalah untuk mengkaji hubungan murid lelaki di dalam pembelajaran pra-sekolah. Oleh itu pemetaan praktikal adalah dengan memikirkan sumber praktikal yang perlu diubah iaitu bagaimana mereka bekerjasama dengan murid lelaki di dalam program pra-sekolah.
8) MERANCANG KAJIAN SUPAYA TELITI DAN SAH

Kajian yang teliti dan sah boleh mengukur dan mengadili kualiti dan ketulenan sesuatu kajian tersebut dan hasil pencarian kajian tersebut

FASA 3 -MENCIPTA PERUBAHAN

9) BENTUK KUMPULAN KAJIAN TINDAKAN

  • Kolaborasi di dalam kumpulan kajian tindakan sangat membantu sesuatu kajian.
  • Kolaborasi akan mmemberikan dorongan, galakan dan inspirasi di dalam pemikiran dan kelakuan. Para pengkaji mampu menghasilkan skil, semangat, keinginan dan juga komitmen.
10) MENDAPATKAN DATA ASAS

  • Data-data yang penting perlu diperolehi untuk dijadikan bukti dan akan menghasilkan kesimpulan di akhir kajian.
  • Data boleh berbentuk kualitatif ataupun kuantitatif.
  • Sumber data di peroleh melalui pemerhatian, interview, peroleh data dari contoh kerja, portfolio dan gabung semua atau sebahagian daripadanya.
  • Orang yang kumpul data - guru, kanak-kanak, ibu bapa, rakan sebaya dan lain-lain.
  • Tempat - kelas, rumah, kawasan komuniti

Cara mendokumentasikan data :

Nota bertulis, kamera termasuk kamera handphone, rekod audio, rekod video, persembahan peserta, contoh kerja, jurnal peserta.


11) CIPTA PERUBAHAN DAN KUMPUL DATA TENTANG KESANNYA

  • setiap perubahan yang dilakukan biasanya akan memberikan kesan samada positif ataupun negatif.
  • kumpul maklumat mengenai kesan-kesannya dan lakukan analisis terhadap kesan tersebut
12) ANALISIS DATA

4 bentuk menganalisis data :

  • menyusun data untuk analisis-luangkan masa untuk menyusun data supaya kita boleh review dengan lebih mudah. Setiap pengkaji menyusun data dengan berlainan seperti membuat label, cek dengan peserta. Jadikan data dalam bentuk yang mudah difahami.
  • membuat kod data-contohnya ialah buat numbering, warna dan simbol dan semuanya mestilah konsisten. Contohnya dengan membuat label bagi jantina, lokasi dan umur.
  • tapis data-untuk mengenalpasti bentuk penyusunan. Untuk melihat pelbagai kemungkinan yang timbul. Koponen yang boleh dilihat adalah idea, isu, soalan, dilema, topik, keputusan, nilai.
  • analisis data dan pamer keputusan-
13) MENDALAMI SECARA KESELURUHAN DATA TERSEBUT

4 teknik :

  • lakukan refleksi
  • kritikal refleksi
  • merujuk kepada kajian yang lepas
  • fokus kepada maklumat utama sahaja
14) PILIH TOPIK/ ISU BARU UNTUK DIUBAH
@ PERBAIKI YANG BOLEH MEMBANTU UNTUK KAJIAN YANG SETERUSNYA

FASA 4 - BERKONGSI HASIL KAJIAN

15) MEMBUAT KESIMPULAN DARIPADA ANALISIS DATA

Kita akan membuat kesimpulan daripada data dan analisis yang dilakukan dan memerlukan kita membuat keputusan apa yang berubah dan apa yang tidak berubah dari mula projek dijalankan dan terangkan kenapa dan akhir sekali adalah apa yang dipelajari daripada kesan yang wujud,

16) BERKONGSI PENGETAHUAN MENGENAI PROJEK ANDA

Laporan projek secara formal
• Artikel akademik
• Bab dalam buku
• Artikel dalam majalah
• Paparan dalam website (blog)
• Pembentangan formal seperti di persidangan
• Pembentangan tidak formal – kepada rakan-rakan dan keluarga

CONTOH

FASA 1 : MEMILIH UNTUK BERUBAH

OLEH : SHERALYN CAMPBELL, PELAJAR KEDOKTORAN

PERSOALAN
Bagaimana jujur dan ikhlasnya bekerja untuk kanak-kanak di dalam teori dan praktikal yang dilakukan?

SAMPLE DAN SETTING KAJIAN
Kanak-kanak dan dirinya sendiri

METODOLOGI
Dalam kajian Sheralyn, beliau telah menggunakan konsep Bungee Jumping untuk menunjukkan pengalaman pertamanya dengan kajian tindakan sebagai pelajar kedoktoran. Konsep ini ibarat mendaki tangga Bungee dan melihat keseluruhan dari atas sebelum terjun dan memasuki bidang yang diceburi.

PENGUMPULAN DAN ANALISIS DATA
Selepas 20 tahun bekerja di dalam bidang awal kanak-kanak, Sheralyn berasa selamat dan pasti dengan pengetahuan yang dia perolehi dan bagaimana dia mempraktiskan apa yang diketahuinya itu.

HASIL
Hasilnya berbeza daripada apa yang Sheralyn fikirkan. Jika pekerjaan dilakukan untuk kesamarataan dan keihklasan, dia perlu berfikir semula apa yang dia tahu.
Untuk melompat dengan baik, selamat dan landasan yang betul, dia perlu cuba melakukan dengan berbeza. Ini kerana konsep bungee jumping menggambarkan pengalaman, kerana ia bukan sekadar berterbangan dan jatuh ke bawah semata-mata.
“Lompatan Sheralyn terganggu dengan perkara yang tidak dijangka, kekecewaan. Tetapi ada juga yang membuatkannya ingin “melompat” kembali kerana cabarannya dan kesanggupan dirinya.

0 comments: